X
23 februari 2018

Vacatures: Debru zoekt versterking

Debru heeft meerdere vacatures voor de binnen- en buitendienst. Voor medewerkers die klaar zijn voor meer verantwoordelijkheid en vrijheid in hun baan, biedt Debru de...

Lees meer
26 februari 2018

Valbeveiliging: een gegarandeerde back-up voor als het mis gaat

Vanuit veiligheidskunde is valbeveiliging verplicht als er sprake is van valgevaar. Dit is natuurlijk aan de orde bij het werken op hoogte. De regel is...

Lees meer
26 februari 2018

Uitvoering project montage schotels

Debru ontwikkelt zich constant. De ambitie van de firma is om zichzelf constant te verbeteren. De motivatie? Altijd de juiste antwoorden vinden op de vragen...

Lees meer
10 november 2017

Teamwork: win-win

Debru Hoogwerk heeft onlangs montagelocaties op de hoogspanningsverbinding 380kV Lelystad – Ens bereikbaar gemaakt voor opdrachtgever TenneT. Doel was het plaatsen van zogenoemde Ampacimons. Voorafgaande...

Lees meer

Demontage van 110kV de hoogspanningsmasten

Voor het tracé BL.0052 Ibbenbüren-Nordhorn verzorgde Debru Projects de demontage van 110kV de hoogspanningsmasten. Het project liep van oktober 2015 tot en met mei 2017. Het project werd uitgevoerd voor Omexom Hochspannung GmbH in samenwerking met subcontracters Wagenborg en Wiertsema & Partners.

Workscope

  • Projectvoorbereiding (planning en calculatie)
  • Calculatie en plaatsen tijdelijke bouwwegen
  • Calculatie en coördinatie demontage
  • Calculatie en coördinatie hijswerkzaamheden
  • Projectmanagement
  • Bijzonder onderdeel: bereikbaarheid georganiseerd via spoorweg  

Omdat elke sectie een eigen omgeving kende, is per sectie een maatwerk bereikbaarheidsplan gemaakt. Het plan bestond uit blokken van drie weken waarin telkens een mast werd verwijderd. Per planningssegment werd de complete bereikbaarheid gecoördineerd.  

Tuinen van Ibbenbüren

Het hoogspanningstracé waar het binnen dit project om ging dateerde van begin 20ste eeuw. Destijds werd het tracé aangelegd aan de rand van Ibbenbüren. Inmiddels, 100 jaar later, bevinden de masten zich letterlijk in de tuinen van de inwoners van Ibbenbüren. Mede daarom bleken de hoogspanningsmasten lastig te bereiken. De bereikbaarheid is mogelijk gemaakt door via tuinen van bewoners masten te bereiken met materieel en een team van monteurs. Debru Projects ontwikkelde een scenario voor het bereikbaar maken van elke mast. Ook hierbij werden Durabase rijplaten gebruikt. Zo ontstond minder grondruk en dus minder schade en overlast voor de bewoners. 

Van steengroeve naar mast: 500 tons mobiele kraan

Voor de demontage van een mast bovenaan een steengroeve bleek de bereikbaarheid enkel te organiseren vanuit deze steengroeve. De groeve werd de opstelplek van een bijzondere kraan: een 500 tons mobiele kraan van Wagenborg. Tekenend voor de complexiteit is dat de op- en afbouw elk ca 4 uur duurde en daarbij een hulpkraan van 70 ton werd ingezet om de montage te kunnen uitvoeren. De daadwerkelijke demontage van de mast nam hierbij slechts circa twee uur in beslag. > lees meer over dit projectonderdeel 

Non-stop werkweekend vanaf het spoor

Een bijzonder element in het was de demontage van twee hoogspanningsmasten die gepositioneerd waren op, moeilijk bereikbaar, heuvelachtig terrein. Door de positie van de masten op een steile helling, bleken de twee masten binnen het te verwijderen tracé niet anders te bereiken dan via de naastgelegen spoorweg. De kraan die voor demontage van de hoogspanningsmasten werd ingezet, werd vanaf het spoor opgesteld en waarvoor tijdens één weekend de bovenleiding tijdelijk gedemonteerd werd. > lees meer over dit projectonderdeel

Advies aanvragen?

Uitdaging in bereikbaarheid? Vraag hier gratis een advies aan!