X
4 juni 2019

Kwaliteit en veiligheid staan bij Debru voorop. Deze twee kernpunten voeren we door in de hele organisatie. Zo vinden we het belangrijk dat het personeel...

Lees meer
4 juni 2019

Met mijn 16 jaar ben ik de jongste medewerker van Debru. Ik ben begonnen met op de zaterdagen de auto’s te wassen. Nu help ik...

Lees meer
28 mei 2019

Bij Debru hebben we een hoog ambitieniveau. Veiligheid gaat bij ons echt voor alles, daar doen we geen concessies aan. De medewerkers gaan altijd goed...

Lees meer
28 mei 2019

Vanuit onze rol van de financiële administratie denken we mee over interne processen; hoe we die efficiënter kunnen inrichten. Zoals het gebruiksgemak van de werkbonnen...

Lees meer

Demontage van 110kV de hoogspanningsmasten

Voor het tracé BL.0052 Ibbenbüren-Nordhorn verzorgde Debru Projects de demontage van 110kV de hoogspanningsmasten. Het project liep van oktober 2015 tot en met mei 2017. Het project werd uitgevoerd voor Omexom Hochspannung GmbH in samenwerking met subcontracters Wagenborg en Wiertsema & Partners.

Workscope

  • Projectvoorbereiding (planning en calculatie)
  • Calculatie en plaatsen tijdelijke bouwwegen
  • Calculatie en coördinatie demontage
  • Calculatie en coördinatie hijswerkzaamheden
  • Projectmanagement
  • Bijzonder onderdeel: bereikbaarheid georganiseerd via spoorweg  

Omdat elke sectie een eigen omgeving kende, is per sectie een maatwerk bereikbaarheidsplan gemaakt. Het plan bestond uit blokken van drie weken waarin telkens een mast werd verwijderd. Per planningssegment werd de complete bereikbaarheid gecoördineerd.  

Tuinen van Ibbenbüren

Het hoogspanningstracé waar het binnen dit project om ging dateerde van begin 20ste eeuw. Destijds werd het tracé aangelegd aan de rand van Ibbenbüren. Inmiddels, 100 jaar later, bevinden de masten zich letterlijk in de tuinen van de inwoners van Ibbenbüren. Mede daarom bleken de hoogspanningsmasten lastig te bereiken. De bereikbaarheid is mogelijk gemaakt door via tuinen van bewoners masten te bereiken met materieel en een team van monteurs. Debru Projects ontwikkelde een scenario voor het bereikbaar maken van elke mast. Ook hierbij werden Durabase rijplaten gebruikt. Zo ontstond minder grondruk en dus minder schade en overlast voor de bewoners. 

Van steengroeve naar mast: 500 tons mobiele kraan

Voor de demontage van een mast bovenaan een steengroeve bleek de bereikbaarheid enkel te organiseren vanuit deze steengroeve. De groeve werd de opstelplek van een bijzondere kraan: een 500 tons mobiele kraan van Wagenborg. Tekenend voor de complexiteit is dat de op- en afbouw elk ca 4 uur duurde en daarbij een hulpkraan van 70 ton werd ingezet om de montage te kunnen uitvoeren. De daadwerkelijke demontage van de mast nam hierbij slechts circa twee uur in beslag. > lees meer over dit projectonderdeel 

Non-stop werkweekend vanaf het spoor

Een bijzonder element in het was de demontage van twee hoogspanningsmasten die gepositioneerd waren op, moeilijk bereikbaar, heuvelachtig terrein. Door de positie van de masten op een steile helling, bleken de twee masten binnen het te verwijderen tracé niet anders te bereiken dan via de naastgelegen spoorweg. De kraan die voor demontage van de hoogspanningsmasten werd ingezet, werd vanaf het spoor opgesteld en waarvoor tijdens één weekend de bovenleiding tijdelijk gedemonteerd werd. > lees meer over dit projectonderdeel

Advies aanvragen?

Uitdaging in bereikbaarheid? Vraag hier gratis een advies aan!