X
4 juni 2019

Kwaliteit en veiligheid staan bij Debru voorop. Deze twee kernpunten voeren we door in de hele organisatie. Zo vinden we het belangrijk dat het personeel...

Lees meer
4 juni 2019

Met mijn 16 jaar ben ik de jongste medewerker van Debru. Ik ben begonnen met op de zaterdagen de auto’s te wassen. Nu help ik...

Lees meer
28 mei 2019

Bij Debru hebben we een hoog ambitieniveau. Veiligheid gaat bij ons echt voor alles, daar doen we geen concessies aan. De medewerkers gaan altijd goed...

Lees meer
28 mei 2019

Vanuit onze rol van de financiële administratie denken we mee over interne processen; hoe we die efficiënter kunnen inrichten. Zoals het gebruiksgemak van de werkbonnen...

Lees meer

Veilig onderweg, veilig weer thuis

Een blik achter de schermen: de “veilig thuis”-campagne staat inmiddels al enige weken op de agenda bij het Debru-team. Niet dat veiligheid iets is om in een campagne te waarborgen; het zit dagelijks in het werkproces verankerd. Wel omdat veiligheid díe aandacht verdient, om het een paar weken per jaar extra hoog op de agenda te zetten voor wat betreft de ontwikkelingen in de markt en de evaluatie van werkprocessen. Hoe is de campagne opgebouwd? In dit overzicht de actiepunten op een rij en de optie om via een online enquete ook uw inzichten te delen. 

Van beleid naar actie

Debru heeft in de beleidsvisie van 2018 een aantal ontwikkelingen in de markt beschreven waar dit jaar op geanticipeerd wordt. De directie ziet bijvoorbeeld dat juist in de samenwerking met monteurs en onderaannemers kansen bestaan om de veiligheid van alle partijen te verbeteren. Immers, het is niet altijd 100% duidelijk waar welke verantwoordelijkheid ligt. Het doel is om tot in elk detail van ons werkproces veiligheid een gespreksonderwerp te maken en ook in de samenwerking met derden hier regie op te voeren. Daarom is de campagne “Veilig onderweg, veilig weer thuis!” begin 2018 gestart.

Stap 1 – Het machinistenhandboek

Op het intranet van Debru heeft de veiligheidskundige de hoofdstukken in het machinistenhandboek geëvalueerd en waar nodig items toegevoegd. Machinisten lezen in dit digitale handboek per onderwerp de adviezen en kunnen hierop reageren. Kernpunten zijn:

  • In de vrachtauto: gordel om
  • Niet bellen of berichten lezen/verzenden achter het stuur
  • Valbeveiliging (harnas) dragen in de werkbak
  • Bewust omgaan met gebruik veiligheidshelm
  • Regie op gebruik van de telefoon tijdens het werk 

Stap 2 – Bewustwording: zichtbaarheid

Er worden voor de interne communicatie diverse media ingezet. Er is voor deze campagne gebruik gemaakt van posters, narrowcasting en de wekelijkse e-mailnieuwsbrief. Voor externe communicatie maken we gebruik van social media en een nieuwsbericht op deze website.

Stap 3 – Informatie ophalen van ‘buiten’

Via een enquête-tool is een online enquête aangemaakt die onze machinisten voorleggen aan de klant. Zo wordt gevraagd hoe men omgaat met het gebruik van een veiligheidshelm en hoe bewust men om gaat met de smartphone.

Stap 4 – Van actie naar plan   

De informatie die uit al deze acties wordt opgehaald, wordt verwerkt in het communicatieplan dat na deze campagne wordt opgesteld. Uit dit plan volgen acties m.b.t. media die worden ingezet voorafgaande aan de klus op de binnendienst en vlak voor, tijdens of na de inzet op de werklocatie.

Advies aanvragen?

Uitdaging in bereikbaarheid? Vraag hier gratis een advies aan!