X
10 december 2018

Werkgebied stabiliseren

Op dit hoogspanningstraject worden meer kabels aan de masten gemonteerd, waardoor de constructie verzwaard moet worden. Debru legt in dit project de bouwwegen aan. Debru...

Lees meer
29 november 2018

Aanleg bouwwegen in Noord-Duitsland

De Mecalac is volop in gebruik om de tijdelijke bouwwegen te plaatsen. We zijn aan de slag in Noord-Duitsland met het onderhoud van een hoogspanningstraject....

Lees meer
15 november 2018

Bereikbaar maken via het water

Mooi historisch decor, mooie uitdaging in bereikbaarheid! Met pontons heeft het team van Debru onlangs een werklocatie bereikbaar gemaakt voor onderhoud en schilderwerk. Vanaf het...

Lees meer
4 oktober 2018

Binnen naar buiten #werkplekbezoek

Planner / werkvoorbereider Rolf bezocht onlangs een werklocatie in Meeden. Een inzet die alles in zich heeft waar Debru regie op voert: de werklocaties bereikbaar...

Lees meer

Valbeveiliging: een gegarandeerde back-up voor als het mis gaat

Vanuit veiligheidskunde is valbeveiliging verplicht als er sprake is van valgevaar. Dit is natuurlijk aan de orde bij het werken op hoogte. De regel is dat er sprake is van valgevaar op een werkplek waar het gevaar bestaat om 2,50 meter of meer te vallen. Dan is er sprake van een verhoogd risico dat een val zelfs fatale gevolgen kan hebben. Maar ook onder de 2,50 meter moeten de juiste voorzorgsmaatregelen worden getroffen, wanneer medewerkers bijvoorbeeld op uitstekende delen kunnen vallen of in het verkeer terecht kunnen komen.

Valbeveiliging valt onder te delen in een tweetal ‘functies’:

  • De gebruiker beschermen door zodanig te positioneren dat deze niet kan vallen, positionering of een “fall restraint system”.
  • Beheersing van de val en de impact hiervan. Valbeveiliging of een “fall arrest system”.

Training

De machinisten van Debru worden tijdens het inwerktraject uitvoerig geschoold en getraind wanneer en hoe zij hun valbeveiliging dienen te gebruiken. Ook wordt er jaarlijks geoefend met het noodafdaalsysteem. Ook aan medewerkers van opdrachtgevers die in de werkbak meegaan wordt uitgelegd hoe het noodafdaalsysteem werkt.

Regels

In de werkbak moet een machinist en monteur te allen tijde aangelijnd zijn. Dit geldt ook voor gereedschappen. Zo wordt voorkomen dat deze uit de werkbak kunnen vallen. Een uitzondering hierop is het werken boven water. Dit is de enige gelegenheid dat men géén valbeveiliging hoeft te dragen, tot het moment dat men weer boven land komt.

Valbeveiliging

Keuringen

De keuring van valbeveiliging vindt jaarlijks plaats. Deze worden uitgevoerd door een externe firma met een ervaren keurmeester. 

Advies aanvragen?

Uitdaging in bereikbaarheid? Vraag hier gratis een advies aan!