X
10 november 2017

Teamwork: win-win

Debru Hoogwerk heeft onlangs montagelocaties op de hoogspanningsverbinding 380kV Lelystad – Ens bereikbaar gemaakt voor opdrachtgever TenneT. Doel was het plaatsen van zogenoemde Ampacimons. Voorafgaande...

Lees meer
13 november 2017

Vacature: planner/werkvoorbereider

Debru heeft op de binnendienst een vacature voor een planner/werkvoorbereider. We zoeken een proactief denkend organisatietalent. Daarmee levert hij of zij altijd een oplossing voor...

Lees meer
26 oktober 2017

Veiligheidsbewustzijn in de petrochemie: alert zijn op risico’s & weten wat te doen

Waar meer dan in de petrochemie is veiligheid onderdeel van de dagelijkse routine. Hoewel… routine: in geen geval mag ‘veilig gedrag’ een gewoonte worden. De...

Lees meer
19 oktober 2017

Muurtje, lantaarnpalen, bomen en een monument

Rudy heeft vogelwering aangebracht op drie kanten van een kerkgebouw. Elementen in de werkomgeving - een muurtje, lantaarnpalen, bomen en uiteraard de monumentale kerk –...

Lees meer

Gronddruk en composiet rijplaten

Het aanleggen van veilige tijdelijke bouwwegen was onderdeel van het complete project dat Debru Projects onlangs uitvoerde in het Westen van Duitsland. Op die locatie voerde het team de regie op het compleet verwijderen van een hoogspanningstracé. Hier zijn door de engineers van Debru Projects scenario’s op bedacht. Het plan bestond uit blokken van drie weken waarin telkens een mast werd verwijderd. Per planningssegment werd de complete bereikbaarheid gecoördineerd. Gezien de ondergrond van het gebied heeft Debru, in plaats van stalen rijplaten, gekozen voor composiet rijplaten van Durabase.

De innovatieve rijplaten van Durabase verdelen de gronddruk beter en kunnen aan elkaar gekoppeld worden waardoor de weg stabiel blijft op een heuvelachtig terrein met kleigrond. De eerste werkzaamheden binnen het project zijn bovendien uitgevoerd tijdens de winter. Ook met sneeuwval bleek dat dit een verstandige keuze was. Er was sprake van minder gronddruk en minder gladde ondergrond door de grotere gekoppelde massa: kortom, een stabieler en veiliger rijvlak.

 

Tuinen van Ibbenbüren

Het hoogspanningstracé waar het binnen dit project om ging dateerde van begin 20ste eeuw. Destijds werd het tracé aangelegd aan de rand van Ibbenbüren. Inmiddels is het tracé al lange tijd niet meer in gebruik, dus wilde men de hoogspanningsmasten demonteren. De locatie was echter niet meer aan de rand van het dorp. Inmiddels, 100 jaar later, bevinden de masten zich letterlijk in de tuinen van de inwoners van Ibbenbüren. Mede daarom bleken de hoogspanningsmasten lastig te bereiken.

De bereikbaarheid is mogelijk gemaakt door via tuinen van bewoners masten te bereiken met materieel en een team van monteurs. Debru Projects ontwikkelde een scenario voor het bereikbaar maken van elke mast. Ook hierbij werden Durabase rijplaten gebruikt. Zo ontstond minder grondruk en dus minder schade en overlast voor de bewoners. 
 

Uitvoerige test selectie rijplaten

Voorafgaand aan het project is eerst uitvoerig getest met (innovatieve) oplossingen voor tijdelijke bouwwegen. In de Eemshaven is in maart van 2016 een test uitgevoerd waarbij verschillende vormen van tijdelijke bouwwegen met elkaar zijn vergeleken. Vergeleken zijn;

  • Stalen rijplaten
  • Dragline schotten
  • Heavy trackway (soort stalen mat die uitgerold kan worden)
  • Durabase (Composiet rijplaat) 

Middels geotechnische analyse door Wiertsema & Partners zijn hierbij de verschillende oplossingen met elkaar vergeleken. Op het gebied van gronddruk en stabiliteit blijkt Durabase de ideale oplossing.

Advies aanvragen?

Uitdaging in bereikbaarheid? Vraag hier gratis een advies aan!