X
4 oktober 2018

Binnen naar buiten #werkplekbezoek

Planner / werkvoorbereider Rolf bezocht onlangs een werklocatie in Meeden. Een inzet die alles in zich heeft waar Debru regie op voert: de werklocaties bereikbaar...

Lees meer
12 juli 2018

De start van topwerk

Een werkplek bereikbaar maken en daarvoor een hoogwerker inhuren. Dat klinkt simpel. De oplossing die Debru biedt is in elk geval wel eenduidig: “Debru maakt...

Lees meer
2 juli 2018

Lever met regelwerk topwerk: word planner!

Debru zoekt een planner / werkvoorbereider die met zijn of haar regelwerk onze klant voorziet van topwerk! Zet jij alles in het werk om de...

Lees meer
14 mei 2018

Veilig onderweg, veilig weer thuis

Een blik achter de schermen: de “veilig thuis”-campagne staat inmiddels al enige weken op de agenda bij het Debru-team. Niet dat veiligheid iets is om...

Lees meer

Gronddruk en composiet rijplaten

Het aanleggen van veilige tijdelijke bouwwegen was onderdeel van het complete project dat Debru Projects onlangs uitvoerde in het Westen van Duitsland. Op die locatie voerde het team de regie op het compleet verwijderen van een hoogspanningstracé. Hier zijn door de engineers van Debru Projects scenario’s op bedacht. Het plan bestond uit blokken van drie weken waarin telkens een mast werd verwijderd. Per planningssegment werd de complete bereikbaarheid gecoördineerd. Gezien de ondergrond van het gebied heeft Debru, in plaats van stalen rijplaten, gekozen voor composiet rijplaten van Durabase.

De innovatieve rijplaten van Durabase verdelen de gronddruk beter en kunnen aan elkaar gekoppeld worden waardoor de weg stabiel blijft op een heuvelachtig terrein met kleigrond. De eerste werkzaamheden binnen het project zijn bovendien uitgevoerd tijdens de winter. Ook met sneeuwval bleek dat dit een verstandige keuze was. Er was sprake van minder gronddruk en minder gladde ondergrond door de grotere gekoppelde massa: kortom, een stabieler en veiliger rijvlak.

 

Tuinen van Ibbenbüren

Het hoogspanningstracé waar het binnen dit project om ging dateerde van begin 20ste eeuw. Destijds werd het tracé aangelegd aan de rand van Ibbenbüren. Inmiddels is het tracé al lange tijd niet meer in gebruik, dus wilde men de hoogspanningsmasten demonteren. De locatie was echter niet meer aan de rand van het dorp. Inmiddels, 100 jaar later, bevinden de masten zich letterlijk in de tuinen van de inwoners van Ibbenbüren. Mede daarom bleken de hoogspanningsmasten lastig te bereiken.

De bereikbaarheid is mogelijk gemaakt door via tuinen van bewoners masten te bereiken met materieel en een team van monteurs. Debru Projects ontwikkelde een scenario voor het bereikbaar maken van elke mast. Ook hierbij werden Durabase rijplaten gebruikt. Zo ontstond minder grondruk en dus minder schade en overlast voor de bewoners. 
 

Uitvoerige test selectie rijplaten

Voorafgaand aan het project is eerst uitvoerig getest met (innovatieve) oplossingen voor tijdelijke bouwwegen. In de Eemshaven is in maart van 2016 een test uitgevoerd waarbij verschillende vormen van tijdelijke bouwwegen met elkaar zijn vergeleken. Vergeleken zijn;

  • Stalen rijplaten
  • Dragline schotten
  • Heavy trackway (soort stalen mat die uitgerold kan worden)
  • Durabase (Composiet rijplaat) 

Middels geotechnische analyse door Wiertsema & Partners zijn hierbij de verschillende oplossingen met elkaar vergeleken. Op het gebied van gronddruk en stabiliteit blijkt Durabase de ideale oplossing.

Advies aanvragen?

Uitdaging in bereikbaarheid? Vraag hier gratis een advies aan!